Friday, October 30, 2009

1 : 0.01% dari 27 juta rakyat

Salam sejahtera,

Perkataan mesej dan mesej dan mesej timbul dibenak fikiran apabila jawapan dari seseorang yang merasakan dirinya mengetahui semua.Wow..sungguh hebat tetapi ianya langsung tidak memberi suatu kudrat keyakinan.Ibaratnya seperti melepaskan hujah ditangga.

Persoalan itu kemudiannya dilakukan kajian menyeluruh. MESEJ, kita lihat apa kebenaran disebalik yang diperkatakan.Benar katanya Mesej,tetapi TIPU dan Palsu apabila ia dilaksanakan, mesej belum tentu sampai dengan jayanya.

Mesej yang diperkatakan hanyalah hangat tahi ayam.Sudahlah seolah menolak eksperimentasi berjaya orang-orang terdahulu,tetapi dalam nada lain katanya menyokong perjuangan melayu.Aduhai, gaya seperti berubah-ubah ini kadangkala mungkin terikut cara parti lain.

Kita berbalik dengan apa yang dikatakan " 1 : 0.01% dari 27 juta rakyat" ianya adalah kaedah mesej yang benar dan praktikal dari mesej yang diperkatakan oleh sipulan itu.Kaedah ini ialah dengan menggunakan 1 orang penulis untuk mempengaruhi sekurang-kurangnya 2700 rakyat.

Apabila seseorang memperlekehkan cara lama(cara lama tetapi dikemaskini) ianya simbolik menderhaka kepada cara orang lama melayu menuntut kemerdekaan.Cara lama itu ialah melalui penulisan tidak kira samada secara virtual atau realiti, ia tetap lebih praktikal.

Secara pengamatan saya apabila seseorang itu mengatakan mesej, kita lihat pula apakah mesej yang pernah disampaikan dan kejayaan mesej itu sendiri pada rakyat?Jawapannya tidak sepenuhnya berjaya.Tawa dalam hati saya sangat sinis untuk menjaga air muka sesama manusia itu.

Saya meyakini untuk mempengaruhi rakyat secara menyeluruh itu ialah dengan penulisan yang jujur dan idealis.Sebab itu pentingnya seorang pemimpin itu menghasilkan buah kalamnya melalui buku.Ianya bukanlah sesuatu yang ketinggalam zaman,andai ada manusia berfikir bahawa ianya ketinggalan zaman maka ternyata beliau tidak tahu akan sejarah bangsa.

Ketika melihat susur galur kata orang yang menidakkan buku itu sebagai karya agung pemimpin yang terusnya nanti bersifat buah-buah ilmu; dalam hati kecil ini sangatlah bermonolog tentang apakah sangat terdesaknya ummah itu bilamana hanya mengikuti sesuatu yang dikatakan lebih mengikuti perkembangan media barunya itu.

Inilah yang dikatakan kekurangan dalam mengadaptasi buah fikiran orang muda oleh pemimpin hari ini.Mereka merasakan kerana mereka pemimpin,makanya kata-katanya seolah lebih maksum 'tingkat 2'.Jika beginilah yang diguna pakai makanya mesej yang 'diagungkan mesej' itu tidak akan kemana.

Sebab itu canang-canang idea itu harus bersifat terbuka, tetapi apabila seseorang itu merasakan apa yang telah dilakukan sudah cukup bagus makanya ia bukanlah satu jawapan yang bernas mutlak.Buta atau siapakah yang buta sebenarnya dalam mendeteksi keyakinan rakyat yang semakin tidak tentu arah ini, seperti saham yang turun naik.Percayalah kekuatan itu bukan diukur kerana MESEJ tetapi diukur dengan KESUNGGUHAN.

Sekian,
S.J

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...