Friday, October 30, 2009

Dari angkasa turun pula ke 1Malaysia (BUMI)

Helaian maya diselak-selak kerana dalam mimpi semalam teringat Sang Pemimpin pernah berkata tentang mengangkasa bangsa(Space nation)..

Hari ini dari angkasa yang jauh perginya pandangan itu terpaksa kembali ke tanah pertiwi..yakni dengan konsep 1Malaysia.Ternyata pergi ke angkasa hanya membantutkan pembangunan rakyat dan negara walaupun pandangan itu jauh kedepan.

Memetik dari tinta media menyebut:
{{Bertarikh 6/11/2007
Kejayaan yang dicapai orang Melayu perlu ditingkatkan ke tahap lebih tinggi dan melampaui pencapaian biasa bagi membina tamadun yang boleh disifatkan sebagai bangsa angkasa, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Tambahnya lagi:
“Bangsa angkasa atau space nation adalah bangsa yang sentiasa mempunyai impian tertinggi.

“Bangsa angkasa mempunyai tamadun yang hebat. Oleh itu, tamadun bangsa Melayu dan bangsa Malaysia akan terus kita angkasakan.

“Kita perlu menggali sains dan teknologi, memiliki pengetahuan dan kemahiran, menguasai pelbagai bahasa, menjana ilmu, mengukuhkan iman, berbudaya cemerlang dan bercita-cita setinggi angkasa,” katanya.

Mengulas lanjut mengenai konsep Mengangkasa Tamadun Bangsa, Najib berkata, istilah ‘mengangkasa’ yang dimaksudkan ialah suatu pencapaian setinggi mungkin yang dijadikan wawasan, impian dan cita-cita.

“Ia boleh juga bermakna menggemilangkan atau memartabatkan sesuatu daripada yang sudah ada kini ke tahap yang lebih tinggi.

“Ia bukan sekadar terbang ke angkasa atau naik ke langit, tetapi melambangkan usaha sehabis baik untuk menjadikan impian yang dianggap mustahil dapat menjadi realiti pada suatu masa nanti,” jelasnya.
Bertarikh 6/11/2007 }}

Hari ini ternyata pandangan itu selepas mengembara dari cerapan angkasa telah kembali semula ketanah air kerana kurang kesannya.Orang-orang tak sanggup berfikiran ke angkasa kerana belum cukup kuat untuk kearah itu.

Nyata sekali konsep itu terkedepan dan ditambah kemerosotan undi dari rakyat membawa Pemimpin itu pulang dari angkasa untuk menyelamatkan bangsa dari melakar imaginasi tersendiri.

Malangnya juga tiada pun pemimpin dikalangan dalam pimpinan itu membawa konsep ini untuk diluahkan idea-idea bernas untuk dikemaskini supaya tampak relevan.

Ohh Angkasa...ku ganti mu dengan 1Malaysia tanda aku pulang dari angkasa dan sudah sampai ke bumi semula.

Sekian,

S.J

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...