Friday, October 30, 2009

Timbal Balik

26/07/2009
Satu program sebulan di semua 56 DUN, intipati Pintas rampas Selangor KUALA LUMPUR 26 Julai - Jentera penerangan UMNO Selangor diminta supaya mengadakan kempen penerangan sekurang-kurangnya sekali dalam sebulan di setiap 56 kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) negeri itu bermula Ogos depan.

Ketua Penerangannya, Ahmad Maslan berkata, program itu merupakan sebahagian daripada intipati Program Inisiatif Tawan Selangor (Pintas) yang dilancarkan secara rasmi hari ini dan menjadi satu daripada usaha penerangan untuk merampas kembali Selangor daripada kerajaan Pakatan Rakyat (PR).

“Melalui Pintas, semua jentera penerangan di setiap DUN diminta mengadakan aktiviti penerangan bagi menarik kembali sokongan rakyat. Antara program yang bakal diadakan ialah sesi ceramah umum dan berkelompok, pertandingan syarahan serta kempen memasang banner.

“Contohnya, melalui pertandingan syarahan penganjur (penerangan) boleh memilih tajuk-tajuk yang sensasi seperi ’Kerajaan Selangor Zalim' dan `Di Sebalik Kematian Teoh Beng Hock’.

“Ini akan memberi peluang kepada peserta meluahkan pandangan mereka dalam membongkar segala penyelewengan kerajaan negeri,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat Perwakilan Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Selayang di sini hari ini. - Bernama

Pandangan saya:

Program itu bagus pun begitu program itu harus mencerminkan kematangan berpolitik.Apabila ulasan saudara Ahmad Maslan seperti berikut:-
“Contohnya, melalui pertandingan syarahan penganjur (penerangan) boleh memilih tajuk-tajuk yang sensasi seperi ’Kerajaan Selangor Zalim' dan `Di Sebalik Kematian Teoh Beng Hock’.

Ia jelas walaupun hanya memberi contoh,tetapi pendekatannya amat keterlaluan.Kita walaupun tahu orang itu zalim,atau bercakap perihal kematian orang biarlah pihak yang sedang menjalankan siasatan itu melakukan tugasnya.

Apabila saudara Ahmad Maslan cuba melangkaui aspek itu ia sebenarnya akan memberi pandangan berbeza terutamanya pada muda-mudi kawasan negeri Selangor.

Saya memetik dari surah Al-Hujraat ayat 12 yang bermaksud:

"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani."

Program Pintas yang diwujudkan bagus sebagai alternatif dalam membawa gelombang baru kepada UMNO dan Barisan Nasional untuk rakyat tetapi apabila cetusan pemikiran politik itu seolah-olah secara langsung ingin menghentam ianya memang kurang matang.

UMNO sudah matang dalam pengalaman, tetapi apabila ahlinya bertindak kurang matang ianya sekaligus memberi ruang dan peluang kepada pihak lain untuk mengambil peluang itu untuk digunakan untuk menambah kekuatan.Saya suka menggunakan peribahasa "MENGATA DULANG PAKU SERPIH, MENGATA ORANG DIA YANG LEBIH... "

Janganlah bicara terlalu terburu-buru kerana kesannya akan menjangkiti parti.Dan seterusnya program itu bukanlah lagi menjadi wadah perjuangan berbentuk penerangan tetapi menjadi wadah memfitnah dan sekaligus keyakinan rakyat menurun.

Program Pintas haruslah berpaksikan kematangan dalam menggembleng idealisme dan semangat perpaduan sesama Melayu dan seterusnya sesama bangsa lain tetapi bukan semangat hentam sana sini yang akan membuat rakyat berfikir ianya satu tindakan yang terlalu terdesak dalam meraih simpati rakyat.

UMNO itu matang, Abang tertua kepada parti lain.Apabila Si Abang melalui teman-teman menunjukkan teladan yang baik ianya akan jadi lebih baik,tetapi apabila teman-teman terus terburu makanya nanti Si Abang akan dipandang rendah kerana sikap terburu teman-teman dalam memunggah,melaksana 'kenduri' dengan cara yang kurang menyenangkan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...