Friday, October 30, 2009

Penulis itu PEJUANG

Dalam menyingkapi kelangsungan sesebuah negara yang maju itu sastera atau penulisan itu wujud dalam membantu mendidik anak bangsa mengenal asal usul dan antara lain menyemarak semangat bangsa untuk bersatu dan bersatu dan kekal bersatu sehingga melahirkan semangat patriotisme yang bukan calang-calang bahkan menjadi satu momentum yang jarang diperoleh orang luar.

Mengambil contoh sasterawan Tongkat Warrant atau nama pena lainnya seperti Adi Jaya adalah suatu eksperimentasi yang berjaya, dimana menerusi tulisannya ia mampu membantu menyedarkan bangsanya dan sangatlah menusuk-nusuk bagi yang menghayati kekuatan tulisannya.

Ternyata dengan bantuan penulis-penulis sesebuah negara itu dapat menjadi maju,rakyat pula dapat mencapai penyatuan walaupun tidak menyeluruh.Penghayatan dan ketelusan dalam menulis itu kadangkala meresap rasuk terus kepada pembacanya dan terus mengikutinya.

Tidak hairanlah kebanyakan pemimpin kebanyakannya menggunakan kaedah menghasilkan penulisan mereka sendiri untuk menyampaikan apa yang dirasakan perlu untuk persekitarannya.Hasil dari itu umum akan maklum apakah visi yang mahu diketengahkan,dan apa yang mahu diberikan pada rakyat atau servis perkhidmatannya pada rakyat.

Tetapi hari ini kuasa penulisan itu dipandang ringan oleh banyak pihak, sedangkan penulisan itulah dahulu yang memberi bantu menyemai bait-bait kemerdekaan sehingga ianya langsung zahir.Ianya juga memberi satu kesedaran yang amat kerana dari tinta itu timbul perasaan "aku mahu bangsaku merdeka"

Hari ini yang sangat peliknya juga walaupun sudah memasuki zon media baru,tetapi jarang ada mata pemimpin atasan itu untuk mewujudkan media baru yang digolongi oleh orang-orang penulis yang kaliber kerana dari situlah akan memberi satu paradigma baru seperti mana eksperimentasi yang telah berjaya membawa tanah melayu itu merdeka dan diberi nama Malaysia.

Yang muncul dalam media baru itu adalah watak budak-budak dan bersifat menonjol seperti kelaparan mahu meraih simpati.Dan ianya kadang pula dilihat seperti terikut cara pihak disebelah dalam menyampaikan 'dakwah' kepada rakyat.

Apakah langsung beri tanggapan bahawa kita ini tandus kerak akan idea-idea baru? atau masih teragak-agak dalam memahami apa yang diperjuangkan sehingga kadangkala muka kita yang dulunya dianggap mulia kini nampak seolah-olah kurang serinya kerana kita bertindak matang; tetapi matang itu pula seperti turun menjadi pihak yang sebelah.Pendek tuturnya ialah andai pihak sebelah guna makian makanya kita pula ikut dan cuba manipulasinya walaupun belum tentu orang mahu menerimanya.

Jika beginilah caranya,andai orang-orang dahulu diberi nyawa kedunia ini semula makanya sudah pasti mereka akan sangat marah...marah kerana mereka perjuang matian untuk negara dan parti tetapi parti itu sudah ternama yang kurangnya pula ialah ahlinya yang cuba menunjuk-nunjuk seperti ada taringnya tetapi sebenarnya hanya omongan ciptaan.

Oleh yang demikian nampak jelas disini perlunya diwujudkan satu pasukan penulis yang kaliber untuk menyemai jiwa-jiwa anak bangsa itu bersatu dan menepis-nepis perpecahan.Tidak perlu terlalu agungkan media baru jika tiadanya disertai penulis yang kaliber ianya seperti hanya mimpi yang belum pasti berlaku.

Eksperimentasi yang berjaya dahulu harus dilihat sebagai wadah untuk menganjur dan mencuci minda bangsa semula untuk berlaku proses yang bernama taat setia dan menyanjung tinggi kepimpinan..dan sudah pasti pemimpin itu juga harus bersih seperti bersihnya kain putih.

Jadi bukalah mata wahai pemimpin yang mereka pun harus maklum yang mereka juga asal dari rakyat. Mereka harus segera menubuh pasukan penulis dipihaknya untuk menjayakan usaha dalam memberi kuasa yang maksimum.Biarpun mereka punya minda untuk perang saraf tetapi bila tiada penulis-penulis menyertainya maka ia ibarat perang saraf tipu-tipu dan memperbodohkan suatu usaha yang sia-sia.

Terima kasih.

S.J

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...