Friday, October 30, 2009

Hakikat & Tulah

Hakikat adalah suatu penerimaan yang terpaksa ditanggung dek kerana perbuatan manusia itu sendiri.Mengenangkan hakikat itu maka hakikat bahawa untuk pilihanraya akan datang sudah pastinya mana-mana parti yang bertanding harus menerima hakikat bahawa pengundi-pengundi muda akan memberi impak besar dalam memilih arus kepimpinan negara.

Pengundi muda tidak sama dengan pengundi yang lain.Kerana pengundi muda lebih cerewet tentang keberhasilan sesuatu janji yang diberi oleh pemimpin.Dan yang paling penting setiap apa yang dilaksanakan ianya harus dirasa oleh pengundi muda itu sendiri.

Yang terangnya ialah hari ini cabaran parti-parti sedia ada harus mendepani cara untuk mempengaruhi dan meyakinkan pengundi muda ataupun memberi tunjuk ajar bagaimana orang muda yang sudah layak mengundi itu mendaftarkan diri dan mengundi parti yang betul.

Pengundi muda hari ini walaupun tidak terlalu mengikuti arus politik kerana kesibukan hal yang lain tetapi isu-isu besar akan selalu mereka dampingi atau sekurang-kurangnya ambil tahu.

Memetik isu lama yang masih tidak luput pada fikiran adalah tentang isu Khairy Jamaluddin calon yang penuh 'kontroversi' kerana diberi amaran oleh Lembaga Disiplin berikutan dakwaan rasuah menang Ketua Pemuda menewaskan Dato' Mukriz Mahathir dan Dato' Seri Dr Mohd Khir Toyo.

Isu itu walaupun sudah beberapa bulan berlalu tetapi ia tetap menjadi bualan orang muda.Dan hasil dari diskusi bersama rakan-rakan jelas bahawa perkara itu sangat sangsi untuk diterima sebagai suatu kenyataan.Hal demikian dan tindakan yang diberikan adalah sangat tidak masuk akal apabila hanya diberikan amaran sedangkan sudah terpasti beliau menggunakan saluran yang tidak betul dalam meraih gelaran yang berjawatan itu.

Hal berikut samalah perkaitan dengan pandangan bekas calon KeADILan Rembau, Badrul Hisham Shaharin yang pernah menentang Khairy di Rembau pada pilihan raya umum ke-12 berkata bahawa jika Khairy menang, benarlah hipotesisnya bahawa ada 'deal' yang berlaku antara Ketua Pemuda Umno itu dengan orang penting yang akan menerajui Umno.

Kemenangan saudara kj ketika itu mengejutkan banyak pihak..dan sudah pasti pihak muda mudi pastilah sangat terkejut kerana sudahlah disabitkan kesalahan dan hanya diberi amaran sahaja kemudian menang pula jawatan tersebut.

Perihal rasuah dalam pemilihan Umno bukan suatu rahsia lagi, tetapi secara terang terangan bekas Presiden Umno, Tun Dr Mahathir Mohamad telah menyebut perkara ini secara lantang dan terbuka.

Ketika itu seingat saya, Saudara Norizan Sharif dalam forum Awani Astro yang membincangkan ucapan penangguhan Khairy ketika itu menyifatkan ucapan tersebut tidak berunsur menyatukan pemuda.

Dalam tahun-tahun yang akan datang sudah pasti isu ini akan timbul semula samada dari ahli UMNO sendiri dan parti lain yang menjadikan isu ini bonus pada mereka.Apatah lagi satu kemestian pada tahun-tahun akan datang pengundi baru akan bertambah; dan ianya jelas akan memberi suatu tamparan hebat dalam karier politik yang kini dilihat tiada lagi payung.

Orang muda jiwanya berbeza, yang salah atau dilihatnya tidak betul walaupun kecil tetapi seandainya memalukan bangsa,agama,dan negara, maka mereka akan ingat sampai bila-bila dan perkara itulah yang digeruni politikus dan ianya digelar Tulah dan Tulah itu bukan sahaja tertakluk pada undian pilihanraya tetapi tertakluk juga pada Tulah dari Pencipta.

Sekian,
S.J

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...