Friday, October 30, 2009

Perkasa atau Terpaksa

Dalam usia wakil rakyat yang masih belum cukup pengalaman mentadbir dalam mewakili rakyat di kawasan Chempaka hari ini jenayah kian meningkat.Dan adalah sesuatu yang amat mustahil untuk orang yang berideologi berbeza dapat menguasai sekumpulan majoriti besar yang berideologi lain pula.

Dari apa yang saya lihat menerusi blog dun chempaka http://iskandar56100.blogspot.com/ ia hanya membawa isu popular atau peringkat atasan sahaja.Perihal permasalahan mengurangkan jenayah dan aktiviti tidak bermoral kurang dijalankan perlaksanaannya.Yang dilihat dikawasan ini mungkin dari segi pendekatan forum yang dianjurkan atau banner yang suka dipapar di tepi jalan.

Tidak lari dari itu perkara berkaitan PATI(pendatang tanpa izin) juga jarang atau tidak diambil perhatian.Lihat sahaja di kawasan Kampung Pandan ternyata banyak PATI yang bermaharajalela.Mereka bukan sahaja datang dengan tangan kosong tetapi boleh pula menjana aktivti ekonomi dikawasan persekitaran.

Perihal khutbah jumaat di masjid tertentu juga kadangkala dimanipulasi untuk menyogok dengan hujah-hujah untuk mempengaruhi penduduk ia ternyata hujah berunsur politik.Tetapi perkara ini tidak diambil berat oleh pemimpin yang menjadi wakil rakyat ini.Apakah kerana sudah menjadi pemimpin maka perkara remeh atau perkara kecil tidak diambil berat untuk ditangani dengan baik?

Walaupun pakatan rakyat menguasai Selangor lebih kurang setahun, tetapi banyak perkara yang boleh dikatakan bertimbun untuk diselesaikan.Ianya akan terus bertimbun apabila penyelesaian tidak dilakukan dengan segera.

Ada pihak membuat bandingan dengan mengatakan oleh kerana pakatan rakyat itu masih baru maka perubahan itu belum menampakkan hasilnya; tetapi bila waktunya ia akan berhasil?Sedangkan jenayah,aktiviti tidak bermoral itu terus meningkat?

Satu kerugian apabila wakil rakyat kurang dalam bersama rakyat atau mungkin cara ia bersama rakyat harus diperbetulkan atau di rombak supaya kesannya lebih praktikal.

Dengan gelombang program yang dianjur oleh Saudara Ahmad Maslan (Ketua Penerangan UMNO) untuk negeri Selangor(Andai program itu wadah penerangan yang benar caranya dan tidak seperti wadah menfitnah) maka ia memang akan memberi satu gelombang dan penangan yang kuat dan akan 'memfakirkan' wakil rakyat pakatan rakyat dalam agenda harian yang dilakukan.

Inilah yang antara faktor utama group ini dibina dalam menjana kapasiti keamanan dan kebajikan rakyat terbela dan diambil perhatian.

Saya sudahi dengan surah Ali-Imran ayat 26:

"Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu."

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...