Friday, October 30, 2009

Tika pemimpin lena

6 Julai 2009 1.30a.m-2.30a.m (Kawasan Parlimen Pandan, Dun Chempaka)

Terdapat dua isu yang ingin di ketengahkan:

1.Aktiviti tidak bermoral( Mak nyah,pondan) yang berlaku dikawasan ini.

2.Isu pengiklanan yang tidak mencerminkan budaya sebuah negara membangun.

Dalam isu yang pertama(aktiviti tidak bermoral) ingin saya lampirkan beberapa ayat dari kalamullah sebagai panduan iaitu:

"(Demikian juga) kaum Lut telah mendustakan peringatan dan amaran (yang disampaikan) oleh Rasulnya). Sesungguhnya Kami telah menghantarkan kepada mereka angin ribut yang menghujani mereka dengan batu, kecuali keluarga Nabi Lut, Kami selamatkan mereka (dengan menyuruh mereka keluar dari situ) pada waktu jauh malam – Sebagai limpah kurnia dari Kami. Demikianlah kami membalas orang-orang yang bersyukur. Dan demi sesungguhnya Nabi Lut telah memberi amaran kepada mereka mengenai azab seksa Kami; dalam pada itu mereka tetap mendustakan amaran-amaran itu(Surah Al-Qamar: 33 -36)"

Dan;

"Dan (ingatah peristiwa) Nabi Lut tatkala ia berkata kepada kaumnya: “Sesungguhnya kamu melakukan perbuatan yang keji, yang tidak pernah dilakukan oleh seorang pun dari penduduk alam ini sebelum kamu. “Patutkah kamu mendatangi orang lelaki (untuk memuaskan nafsu syahwat kamu)? Dan kamu memotong jalan lalu –lalang (untuk tujuan jahat kamu)? Dan Kamu pula melakukan perbuatan yang mungkar di tempat-tempat perkumpulan tetamu” ? Maka kaumnya tidak menjawab selain daripada berkata (secara mengejek-ejek): “ Datangkanlah kepada kami azab dari Allah (yang engkau janjikan itu) jika betul engkau dari orang-orang yang benar.”(Surah Al-Ankabut: 28-29)

Ternyata jelas dari ayat diatas perkara tidak bermoral itu harus dibanteras dengan segera kerana seandainya diabaikan bala akan menimpa.Seringkali kita mendengar luahan seperti "jika kita tidak sokong aktiviti maka tiadalah aktiviti tidak bermoral dijalankan..." Pun begitu kata-kata sumbang itu belum tentu benarnya.Ini berikutan sesuatu budaya itu berubah atau berevolusi; dan seorang "pemandu" harus wujud dan ianya jelas terletak pada tanggungjawab seorang Pemimpin yang mewakili rakyat.

Dan apatah lagi jika pemimpin dikawasan itu beragama islam maka wajib menangani isu ini dengan segera sebelum ianya menjadi isu yang sukar ditangani.Ingin ditegaskan bahawa mencegah itu lebih baik dari mengubati.Pemimpin harus bertindak,rakyat sudah pasti menyokong jika ianya sesuatu yang baik.

Mengapa pemimpin atau wakil rakyat harus bertindak? Ini kerana pemimpin adalah seperti seorang Pengawal Rakyat yang yang jernih itu kita perkasakan yang keruh itu kita buang ketempat sepatutnya.Aktiviti tidak bermoral seperti pondan/mak nyah ini harus dibanteras dan mentarbiyahkan kepada jalan yang benar.

Lebih menyedihkan lagi kebanyakan pondan/maknyah itu adalah orang melayu dan beragama Islam.Inilah satu cabaran dan amanat kepada pemimpin Dun Chempaka bagi menangani isu ini.Persoalannya adakah pemimpin mahukah kawasan Pandan ini berjangkit seperti kawasan-kawasan hitam yang lain?Tepuk dada tanyalah hati...

Ianya berbalik pada amanat rakyat.Pemimpin harus seimbangkan perjalanan politiknya dan dalam masa yang sama prihatin tentang setiap permasalahan rakyat.Dan amatlah teruk sekiranya ia diambil sambil lewa.Pemimpin yang hebat ialah pemimpin yang menguasai hari siang dan malamnya untuk rakyat dan keharmonian rakyat.


Beralih kepada isu kedua; cara pengiklanan yang tidak mencerminkan budaya sebuah negara membangun.

Laluan saya kemudiannya beralih kepada tempelan,ikatan,atau iklan-iklan banner yang suka di siarkan oleh orang awam, bahkan parti politik pun sekali turut terlibat walaupun ianya sesuatu yang baik tetapi cara pengiklanan itu tidak melambangkan budaya sebuah negara yang membangun.

Laluan saya ke Masjid Al-Azim Pandan Indah juga tidak terlepas banyak banner di paparkan dibahagian pintu utama ke laluan masjid.Informasi yang diberikan tidak salah tetapi cara pengiklanan/tempat iklan disiar,pamerkan itu tidak menepati sebagai sebuah negara membangun.

Ditambah lagi iklan-iklan yang berunsur parti politik juga turut sama diletakkan.Jadi jelas boleh dilihat sejauh mana corak peletakan iklan itu dilakukan.Kita bukan berada disebuah universiti yang sememangnya terlalu bajet dalam membuat iklan apabila berlaku pilihanraya kampus atau berkaitan; kita berada dipentas rakyat yang sebenar maka corak tempat pengiklanan itu harus berubah.

Pemimpin harus bekerjasama dengan pihak berkuasa tempatan MPAJ untuk mencari solusi tentang cara pengiklanan dan penyampaian pengiklanan sesuai dengan kematangan negara.Kawasan Pandan/dun chempaka bukanlah kawasan kampus universiti tetapi ianya adalah kawasan rakyat dan amatlah wajib pemimpin memberi tunjuk ajar serta teladan yang baik kepada rakyatnya.

Sekiranya pemimpin berjaya mencari solusi dalam cara dan etika yang baru dalam pengiklanan maka ianya menjadi satu titik kecemerlangan dikawasan ini.Maka pengiklanan itu nanti akan selari dengan negara yang membangun.Konsep siddiq,amanah,fatanah,integriti serta prinsip 'Qaulan Baligha' dan 'Qaulan Maisura' itu mungkin boleh menjadi asas kepada corak perubahan yang diimpikan.

Untuk rujukan:
*Pemimpinnya kawasan adalah:
Dato Sri Ong Tee Keat (Parlimen Pandan) Barisan Nasional (MCA)
YB Iskandar A.Samad (Dun Chempaka) Pakatan Rakyat (PAS)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...